Čt, 15. 12. 2022, 19:00 hod.
B3 VONDRÁČEK / FBM
Místo konání: Kongresové centrum Zlín | Pořadatel: Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s. |
18.15 hodin Povídání o hudbě
Lukáš VONDRÁČEK klavír
Tomáš BRAUNER dirigent
Filharmonie Bohuslava Martinů
Wojciech KILAR
Orawa
Sergej RACHMANINOV
Rapsodie na Paganiniho téma pro klavír a orchestr, op. 43
Petr Iljič ČAJKOVSKIJ
Symfonie č. 5 e moll, op. 64
Lukáš Vondráček a Tomáš Brauner se zlínskou filharmonií společně na jednom pódiu – velký zážitek slibuje prosincový koncert abonentní řady B, jehož program zahrnuje díla Wojciecha Kilara, Sergeje Rachmaninova a Petra Iljiče Čajkovského.
Pořad uvede kompozice pro smyčcový orchestr z pera polského skladatele Wojciecha Kilara nazvaná Orawa, která již sv ý m názvem odkazuje na region nacházející se na pomezí severního Slovenska a jižního Polska. Kilarova temperamentní skladba, kombinující minimalistický styl s folklorními elementy a výraznými rytmickými prvky, vznikla v roce 1986 a od svého prvého uvedení v polském Zakopanem ji s velkým úspěchem provedla celá řada světových orchestrů.
Koncertantní Rapsodii na Paganiniho téma pro klavír a orchestr vyhotovil Sergej Rachmaninov při pobytu na svém letním sídle ve Švýcarsku. Z hlediska formálního se jedná de facto o klavírní koncert obsahující soubor 24 variací na téma, které skladatel převzal z Paganiniho 24 houslových capriccií. Rachmaninovu kompozici provede zlínská filharmonie společně s hvězdným pianistou Lukášem Vondráčkem, někdejším laureátem prestižní bruselské soutěže královny Alžběty.
Petr Iljič Čajkovskij je autorem celkem sedmi kompletních symfonických cyklů. Ten pátý, zkomponovaný ovšem až jako šestý v pořadí, vznikl roku 1888 ve skladatelově prázdninovém domku ve vesnici Frolovskoje. V tom čase Čajkovskij procházel jistou tvůrčí krizí a nosná témata, která by mohl do svého díla použít, nacházel dosti ztěžka. Jeho pátá symfonie se tedy zpočátku rodila v silných bolestech a ani s její výslednou podobou nebyl autor zprvu vůbec spokojen. „Pátá" však zcela bezpochyby náleží do zlatého fondu nejen ruské, ale i světové symfonické hudby. Symfonie, kterou Čajkovskij věnoval německému spisovateli a hudebnímu kritikovi Theodoru Avé-Lallemantovi, se vyznačuje klasickou čtyřvětou formou, přičemž všechny čtyři věty jsou vzájemně propojeny základní hudební myšlenkou, a sice motivem osudu. Jak ostatně Čajkovskij k úvodu své symfonie připsal: „Plné odevzdání osudu, nebo, což je totéž, nevyzpytatelnému rozhodnutí prozřetelnosti."
Hlavní partner koncertu: