Čt, 13. 3. 2025, 19.00 hodin
B5 MÍJEJÍCÍ PŮLNOC (SVĚTOVÁ PREMIÉRA)
Místo konání: Kongresové centrum Zlín | Pořadatel: Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s. | Vstupné: 390,- 330,- 280,-
18.15 hodin, Povídání o hudbě
Daniel Matejča housle
Robert Kružík dirigent
Filharmonie Bohuslava Martinů
Hector Berlioz
Římský karneval, předehra, H. 95
Ernest Chausson
Poéme pro housle a orchestr, op. 25
Eugene Ysaÿe
Capriccio ve formě valčíku podle Camilla Saint-Saense, op. 52
Bohuslav Martinů
Míjející půlnoc, cyklus symfonických básní pro velký orchestr, H. 131 SVĚTOVÁ KONCERTNÍ PREMIÉRA
V polovině března rozezní sál zlínského Kongresového centra hudba země galského kohouta. V pořadu propojujícímu skladatelské umění Berlioze, Chaussona, Ysaÿe a Martinů se pod taktovkou Roberta Kružíka představí houslový virtuos Daniel Matejča, reprezentant mladé generace české houslové školy, někdejší laureát evropské talentové soutěže Virtuosos V4+ a vůbec první český vítěz prestižního hudebního klání Eurovision Young Musicians.
Pořad večera zahájí Římský karneval, předehra Hectora Berlioze, k jejímuž vzniku přispěly skladatelovy cesty do italské metropole i předchozí neúspěch jeho opery Benvenuto Cellini. Svěží, živá a temperamentní ouvertura přináší atmosféru veselí a radosti z karnevalu, který obyvatelé města na sedmi pahorcích slaví.
Následná Poème, op. 25 pro housle a orchestr z roku 1896, náleží k vrcholným dílům tvorby Ernesta Chaussona. Vyniká množstvím vášnivých melodií a poskytuje houslím široký prostor k vyjádření emocí i technických dovedností. Chausson ji napsal pro vynikajícího belgického houslistu a skladatele Eugene Ysaÿe, jehož úprava Saint-Saënsovy klavírní etudy do podoby Capriccia ve formě valčíku pro housle a orchestr zazní hned vzápětí. Přestože se jedná o skladbu drobnějšího formátu, vyžaduje od houslisty neuvěřitelnou technickou zručnost i expresivní schopnosti, a její interpretace proto bývá velkou výzvou i pro vysoce zkušené houslisty.
Druhá polovina bude zcela věnována Bohuslavu Martinů a jeho pozoruhodnému cyklu symfonických básní nazvanému Míjející půlnoc. Tato kompozice vznikla v roce 1922, kdy se skladatel krátce nechal inspirovat impresionismem, což představovalo poměrně vzácný okamžik v jeho tvorbě. Míjející půlnoc tak patří k nemnoha symfonickým opusům, které Martinů v tomto uměleckém směru vytvořil. Třídílný soubor hudebních básní komponovaný v debussyovském stylu s částmi pojmenovanými Satyři v háji cypřišů, Modrá hodina a Stíny doposud nebyl kompletně koncertě proveden. Po více než sto letech od svého vzniku se tak Míjející půlnoc ve Zlíně konečně dočká své úplné koncertní premiéry, a to v podání Filharmonie Bohuslava Martinů za řízení jejího šéfdirigenta.