Čt, 17. 4. 2025, 19.00 hodin
B6 CÍSAŘSKÝ, ITALSKÁ
Místo konání: Kongresové centrum Zlín | Pořadatel: Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s. | Vstupné: 390,- 330,- 280,-
Jan Bartoš klavír
Robert Kružík dirigent
Filharmonie Bohuslava Martinů
Ludwig van Beethoven
Koncert č. 5 Es dur pro klavír a orchestr „Císařský", o p. 73
Felix Mendelssohn
Symfonie č. 4 A dur „Italská", op. 90
Přední český pianista Jan Bartoš a šéfdirigent zlínské filharmonie Robert Kružík na jednom pódiu – to je zárukou silného uměleckého zážitku, který slibuje tento koncert s hudbou dvou výrazných představitelů německého romantismu.
Koncert pro klavír a orchestr č. 5, známý také jako „Císařský“, patří nejen mezi nejvýznamnější klavírní koncerty Ludwiga van Beethovena, ale také k nejslavnějším dílům svého typu vůbec. Vznikl roku 1809 a po dokončení jej jeho autor věnoval svému příteli a mecenáši, arcivévodovi Rudolfovi Habsbursko-Lotrinskému. Císařský koncert je dílem pozoruhodným svou velkolepostí, dramatickými gesty i bohatým hudebním materiálem. Beethoven při jeho kompozici usiloval o překročen konvenční hranice klavírního koncertu a o představení nových způsobů, jakými by měl být klavírní sólový part vnímán v rámci orchestrálního kontextu. Dílo je proslulé svou monumentální povahou a technickou náročností pro sólistu; jeho první věta je impozantní a majestátní, zatímco ta druhá přináší lyrickou a zasněnou atmosféru. Finále vrcholí ve velkolepém a triumfálním závěru. Stojí za zmínku, že naposledy toto oslnivé dílo zaznělo ve Zlíně před více než dvaceti lety.
Čtvrtá symfonie Felixe Mendelssohna patří zcela nepochybně k nejpopulárnějším skladatelovým opusům. Kompozice nesoucí přívlastek „Italská“ je považována za jedno z vrcholných děl symfonického repertoáru 19. století a za exemplární ukázku Mendelssohnova tvůrčího mistrovství. Výsledné podoby doznala roku 1833, a jak lze jistě tušit, inspirací k jejímu vzniku se staly Mendelssohnovy umělecké cesty do Itálie. Mendelssohn se ve své symfonii snažil zachytit dojmy z italského prostředí, a představit tak posluchačům prostřednictvím hudby zvukové obrazy italského venkova, slunce a veselí. Kompozice je proto prostoupena atmosférou italské krajiny a kultury, oplývá svěžestí, vitalitou i lyrickou krásou.