Harmonia Moraviae 2017
5.10. – 26.10.2017 15. ročník Mezinárodního hudebního festivalu HARMONIA MORAVIAE 2017
Patnáctý ročník letošního festivalu Harmonia Moraviae je otevřen zahajovacím koncertem 5. října 2017, na kterém vystoupí světově známý španělský klavírista Javier Perianes. V jeho podání uslyšíme Klavírní koncert E. Griega, diriguje šéfdirigent Filharmonie Bohuslava Martinů Vojtěch Spurný.
Koncertní provedení opery Rigoletto od Giuseppe Verdiho budou zpívat přední čeští operní pěvci, kteří mají své angažmá v Národním divadle Praha, Janáčkově opeře Brno či Národním divadle moravsko-slezském v Ostravě. Hlavní roli bude zpívat vynikající český barytonista Ivan Kusnjer, dále zde vystoupí například Jana Sibera, Michal Lehotský a řada dalších.
Dne 15. října 2017 v kostele Panny Marie Pomocnice křesťanů vystoupí soubor autentických nástrojů Cappella Mariana z Prahy s programem z vícehlasých skladeb z Prahy kolem roku 1500 s názvem Kodex Speciálník.
Vynikající sólisté - violoncellista Jiří Bárta a klavíristka Terezie Fialová, zahrají na sólovém recitálu ve Velkém sále Kongresového centra dne 17. října 2017 skladby Bacha, Beethovena a Šostakoviče. Nedávná vítězka soutěže Pražského jara hornistka Kateřina Javůrková zahraje Koncert Josepha Haydna, dirigentem večera, na kterém dále zazní skladby Martinů a Beethovena, bude dirigent Leoš Svárovský.
Závěrečný koncert bude věnovaný světově uznávanému barytonistovi Adamu Plachetkovi. Společně se slovenskou sopranistkou Lenkou Máčikovou zazpívají árie z oper Dvořáka, Smetany, Fibicha a dalších.
5. října 2017 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín - Velký sál
SLAVNOSTNÍ ZAHAJOVACÍ KONCERT
JAVIER PERIANES
W. A. MOZART: Symfonie č. 31 D dur Pařížská, KV 297
E. GRIEG: Koncert pro klavír a orchestr a moll, op. 16
W. A. MOZART: Kouzelná flétna, předehra
A. DVOŘÁK: Zlatý kolovrat, op. 109
Sólista: JAVIER PERIANES, klavír
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
Dirigent: VOJTĚCH SPURNÝ
Španělský klavírista Javier Perianes získal mezinárodní renomé na nejprestižnějších světových pódiích pěti kontinentů včetně Carnegie Hall v New Yorku, Wigmore Hall v Londýně, Théâtre des Champs-Élysées v Paříži, Berlínské filharmonie, Musikvereinu ve Vídni, Concertgebouw v Amsterodamu a Suntory Hall v Tokiu. Vystupoval s věhlasnými dirigenty jako je Barenboim, Dutoit, Mehta, Maazel, Frühbeck de Burgos, Dausgaard, Petrenko, Harding a Temirkanov. Nahrává exkluzivně pro Harmonia Mundi. Griegův Klavírní koncert a moll v jeho podání a výběr Lyrických kusů téhož autora byly kritikou vysoce oceněny v časopise Gramophone a Pianiste magazine.
Klavírní koncert Edvarda Griega, charakteristický severskou melancholií, doplňuje symfonická báseň Zlatý kolovrat jeho současníka Antonína Dvořáka. Tomuto českému skladateli poskytla pro symfonickou báseň námět Erbenova balada, která líčí lásku, zradu i nadpřirozená kouzla. Avšak velký obdiv Dvořák choval i k Mozartovi, dalšímu skladateli, kterého na koncertě uslyšíme. Filharmonii Bohuslava Martinů bude řídit její šéfdirigent Vojtěch Spurný.
12. října 2017 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín - Velký sál
RIGOLETTO
G. VERDI: Rigoletto, koncertní provedení
Sólisté:
Vévoda z Mantovy: MICHAL LEHOTSKÝ, tenor
Rigoletto: IVAN KUSNJER, baryton
Gilda: JANA SIBERA, soprán
Giovanna: JITKA KLEČANSKÁ, mezzosoprán
Hrabě Monterone: MILOŠ HORÁK, baryton
Hrabě Ceprano: DAVID SZENDIUCH, baryton
Hraběnka Ceprano: MARTINA KRÁLÍKOVÁ, soprán
Sparafucile: JAN ŠŤÁVA, bas
Borsa: MILAN VLČEK, tenor
Maddalena: JANA HROCHOVÁ, alt
Marullo: JAKUB TOLAŠ, baryton
CANTICUM OSTRAVA, sbormistr: JURIJ GALATENKO
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
Dirigent: JAKUB KLECKER
Opera Rigoletto od Giuseppe Verdiho měla premiéru roku 1851 v Teatro La Fenice v Benátkách. Dojemný příběh s tragickým koncem o lásce otce k dceři měl u obecenstva úspěch od prvního představení. Ústřední postavou je dvorní šašek Rigoletto, kterému se nepodaří uchránit svou krásnou dceru Gildu před nástrahami a zhýralostí dvora.
Nastudování koncertního provedení opery se ujal hudební ředitel Národního divadla moravskoslezského Jakub Klecker. Většina umělců jsou sólisté Národního divadla v Praze. Postavu Rigoletta ztvární barytonista Ivan Kusnjer, držitel dvojí Ceny Thálie. Vévodu mantovského uslyšíme v podání slovenského pěvce Michala Lehotského, jenž hostuje v řadě prestižních evropských divadel. K velkému úspěchu Jany Sibery, která představuje Gildu, patří spolupráce s tenoristou Jonasem Kaufmannem na jeho profilovém CD pro firmu Decca. Poprvé ve Zlíně uvítáme vynikající sbor Canticum Ostrava se sbormistrem Jurijem Galatenkem.
15. října 2017 v 18.00 hodin, kostel Panny Marie Pomocnice křesťanů, Zlín – Jižní Svahy
CAPPELLA MARIANA
Kodex Speciálník
VOJTĚCH SEMERÁD, tenor
TOMÁŠ LAJTKEP, tenor
JULIAN PODGER, tenor
JAROMÍR NOSEK, bas
RICHARD ŠEDA, cink
JAKUB ZÍVALÍK, altový pozoun
ONDŘEJ SOKOL, tenorový pozoun
TOMÁŠ LAJTKEP, basový pozoun
umělecký vedoucí: VOJTĚCH SEMERÁD
Rukopisná sbírka vícehlasých skladeb Kodex Speciálník představuje dnes jeden z nejdůležitějších hudebních pramenů pocházejících z pozdně středověkých Čech, polyfonii v Praze kolem roku 1500. Cappella Mariana předkládá program sestavený z vybraných skladeb reprezentujících bohatství a rozmanitost hudebního repertoáru, který z větší části dosud stál stranou zájmu interpretů. Cappella Mariana je komorní vokální soubor, který se specializuje na interpretaci středověkého vícehlasu, renesanční polyfonie a vokálních děl raného baroka. Vznikl v roce 2008 a jako jeden z mála domácích vokálních souborů se zaměřuje na uvádění pozapomenutých děl vrcholné vokální polyfonie z oblasti italské, vlámské či anglické renesance. Ansámbl působí pod uměleckým vedením Vojtěcha Semeráda, který po ukončení studií na Univerzitě Karlově v Praze a Conservatoire national supérieur v Paříži pokračuje na papežském institutu Musica Sacra v Římě a dále si prohlubuje studium od gregoriánského chorálu až po renesanční polyfonii.
17. října 2017 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín - Velký sál
JIŘÍ BÁRTA A TEREZIE FIALOVÁ
J. S. BACH: Suita pro violoncello č. 3 C dur, BWV 1009
L. VAN BEETHOVEN: Sonáta pro violoncello a klavír č. 3 A dur, op. 69
D. ŠOSTAKOVIČ: Sonáta pro violoncello a klavír d moll, op. 40
Sólisté: JIŘÍ BÁRTA, violoncello
TEREZIE FIALOVÁ, klavír
Jiří Bárta, jeden z nejlepších violoncellistů své generace, je držitelem řady významných ocenění, mimo jiné například Hammer Rostropovich Award (Los Angeles 1991), Europäische Förderpreis für Musik (Drážďany 1991), cen měsíčníku Harmonie za nejlepší českou nahrávku klasické hudby (1995, 1999), Klassik Heute Empfehlung, Gramophone Editor´s Choice, Grammy Award London a mnoha dalších. Kromě Supraphonu natáčel i pro firmu Lotos, Deutsche Gramophon a v poslední době pro londýnský Hyperion. Jeho diskografie zahrnuje mj. Bachovy suity, Šostakovičovy koncerty, ale i Foerstrův koncert nebo Rubinsteinovy sonáty. Sólově vystoupil například v Birmingham Symphony Hall, Bridgewater Hall, Buenos Aires Teatro Colon, Carnegie Weill Recital Hall, L’Auditorio v Barceloně a dalších významných sálech. Na klavír jej bude doprovázet Terezie Fialová, která je vyhledávanou komorní partnerkou mnoha předních českých i zahraničních sólistů. Kromě Jiřího Bárty jsou to například Roman Patočka, Corinne Chapelle, Chice Hanslip a další. Vystupuje rovněž samostatně na klavírních recitálech nebo jako sólistka za doprovodu významných orchestrů.
19. říjne 2017 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín, Velký sál
KATEŘINA JAVŮRKOVÁ POVÍDÁNÍ O HUDBĚ – 18.15 Malý sál
B. MARTINŮ: Toccata e due canzoni
J. HAYDN: Koncert pro lesní roh a orchestr č. 1 D dur
L. VAN BEETHOVEN: Symfonie č. 4 B dur, op. 60
Sólistka: KATEŘINA JAVŮRKOVÁ, lesní roh
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
Dirigent: LEOŠ SVÁROVSKÝ
Bohuslav Martinů se v programu ke koncertu vyznal z radosti vracet se opět k řešení formou concerta grossa. V Toccatě navodil svižný pohyb bachovského allegra, první Canzona nese vstupní křehkou myšlenku sólového klavíru, druhá začíná dramatickou výzvou. Při kompozici druhé Canzony se Bohuslavu Martinů stal osudný úraz na hlavě, snad proto se triptychu dostalo teskného až tragického vyznění. Technicky obtížný, ale posluchačsky velmi přitažlivý hornový koncert Josepha Haydna nám zahraje vítězka soutěže Pražského jara a členka České filharmonie Kateřina Javůrková, kterou jsme již mohli slyšet z pódia Kongresového centra na Talentinu 2016.
První větě své Čtvrté symfonie předeslal Beethoven sicepomalý úvod v mollové tónině, ale sled tónů smutného vstupu se obrátí v durovém tématu následující sonátové věty. První věta má celkovou atmosféru jasné pohody. Orchestr Filharmonie Bohuslava Martinů bude řídit Leoš Svárovský, jeho hlavní hostující dirigent.
26. října 2017 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín - Velký sál
ZÁVĚREČNÝ KONCERT
ADAM PLACHETKA
B. SMETANA: Libuše, předehra
A. DVOŘÁK: Jakobín – To mně se stát... Počkejte, vy blázni (Purkrabí)
A. DVOŘÁK: Armida - Za štíhlou gazelou (Armida)
A. DVOŘÁK: Šelma sedlák – Kdo jest, jenž slovy vypoví (Kníže)
A. DVOŘÁK: Rusalka – Hastrmánku, tatíčku – Sem často přichází – Měsíčku na nebi hlubokém (Rusalka, Hastrman)
B. SMETANA: Hubička, předehra
B. SMETANA: Hubička - Hlásej, ptáčku (Barče)
B. SMETANA: Libuše – Ó, vy lípy (Přemysl)
B. SMETANA: Prodaná nevěsta - Ten lásky sen (Mařenka)
B. SMETANA: Dvě vdovy - Samostatně vládnu já (Karolína)
Sólisté: EVA HORNYAKOVÁ, soprán
ADAM PLACHETKA, baryton
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
Dirigent: VOJTĚCH SPURNÝ
Český basbarytonista Adam Plachetka patří mezi nejlepší evropské i světové operní pěvce. Jeho závazky zahrnují Salzburger Festspiele, Bayerische Staatsoper v Mnichově, Pražské jaro, Théâtre Royal de la Monnaie v Bruselu, Royal Opera House Covent Garden v Londýně, Musikverein ve Vídni, Festpielhaus Baden-Baden, Opéra Comédie Montpellier, Glyndebourne Festival, Deutsche Oper a Deutsche Staatsoper v Berlíně, Teatro alla Scala v Miláně, Houston Grand Opera, Lyric Opera Chicago a Metropolitan Opera v New Yorku.
Lenku Máčikovou, která ze zdravotních důvodů nemůže vystoupit, nahradí tento večer vynikající slovenská sopranistka Eva Hornyaková.