Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

27. 5. 2014

Zlínské Talentinum stále podporuje mladé sólisty


Je záslužné, pokud se vymezuje prostor mladým takovým způsobem, aby to nebyla jen podbízivá komerce. Bylo by to možná pohodlné pro obě strany, ale určitě ne prospěšné pro budoucnost. To dokládá každé dva roky nesoutěžní přehlídka Talentinum, na kterou přijíždějí mladí sólisté a dirigenti do zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů z celé České republiky i zahraničí. Tento nápad vznikl již v roce 1972 za doby působení ředitele Františka Tichého, tehdejšího šéfdirigenta Zdeňka Bílka a dirigenta a pozdějšího šéfdirigenta Rostislava Hališky. V průběhu času se ukázalo, jak je to prospěšná myšlenka, protože dnes již filharmonie může sepisovat hotový seznam významných jmen, jejichž talent prověřil čas a v současnosti se jedná o renomované umělce. Samozřejmě, že za tak dlouhou dobu festival několikrát proměnil svou tvář, ale i hlavního organizátora. Původně měl tuto akci pod svými křídly bývalý Pragokoncert, teprve po revoluci vše převzala samotná filharmonie. V současnosti tuto akci finančně podporuje Zlínský kraj, Statutární město Zlín a Visegrádský fond.

V letošním roce se uskutečnilo celkem osm koncertů ve Zlíně, Uherském Hradišti, Luhačovicích a Kroměříži, na nichž jsme mohli slyšet opravdu mimořádné a v mnoha případech nezapomenutelné výkony, které vřele oceňovalo i početné publikum. Ve Zlíně a Uherském Hradišti vystoupila za doprovodu FBM a slovenského dirigenta Maroše Potokára (1982)  Julie Svěcená (1994) s Mendelssohnovým houslovým koncertem, hráčka na fagot Michaela Špačková (1993) přednesla koncert W. A. Mozarta  a slovinský akordeonista David Novak (1996) Pohádky pro akordeon a orchestr od V. Trojana.

Již tradiční galakoncert byl věnován české tvorbě v podání mladého basbarytonisty Adama Plachetky (1985) a dirigenta Roberta Jindry. Koncert byl natočen Českým rozhlasem a zanedlouho byl uveden i na festivalu Pražské jaro.

Ve Zlíně a Luhačovicích byl proveden Bruchův houslový koncert v podání Karola Daniše (1993) ze Slovenska, který vystoupil za onemocnělého Attilu Ökröse, dále v tomto programu vystoupila sopranistka Simona Mrázová s áriemi od Mozarta, Smetany a Bizeta. Koncerty dirigovala polská dirigentka Marzena Diakun.

Poslední koncert se odehrál v Kroměříži, vystoupila na něm nejmladší účastnice letošního festivalu – patnáctiletá houslistka ze Slovenska Liliana Dulanská (1998) ve Wieniawského Fantazii  na Gounodova Fausta a Markéta Nádvorníková (1996) s první větou Houslového koncert J. Brahmse. Obě byly na Talentinum pozvány na základě vítězství v houslové soutěži Archetti  in Moravia. Orchestr řídil Tomáš Hanák.

Je samozřejmě více jak potěšující, že na třech koncertech bylo velmi mladé publikum. Ze dvou večerních koncertů se ve zkrácené verzi hrály dva koncerty s výkladem pro studenty gymnázií v dopoledních hodinách, stalo se tak v Uherském Hradišti. I na večerním koncertě v Kroměříži, určitě v návaznosti na houslovou soutěž, bylo možné zaznamenat hodně mladých tváří. Snad se tedy i tentokrát podařilo nejen oživit zažitý program zkoušek a koncertů Filharmonie Bohuslava Martinů, ale hlavně napomoci mladým hráčům a dirigentům v jejich růstu a směřování k vyšším cílům v rámci koncertního umění.