Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

Čt, 6. 2. 2025, 19.00 hodin

A4 TÓNY HARFY

Místo konání: Kongresové centrum Zlín  |  Pořadatel: Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.  |  Vstupné: 390,- 330,- 280,-

18.15 hodin, Povídání o hudbě

Kateřina Englichová harfa
Leoš Svárovský dirigent
Filharmonie Bohuslava Martinů

Pierre Wissmer
Divertissement sur un Choral
Claude Debussy
Tance pro harfu a smyčcový orchestr
Maurice Ravel
Introdukce a Allegro pro harfu a komorní orchestr
Petr Iljič Čajkovskij
Symfonie č. 6 h moll „Patetická" , op.74

 


Kateřina Englichová, jedna z nejoceňovanějších českých harfistek, bude patřit k hlavním tvářím tohoto koncertu, jemuž budou dominovat tóny francouzské a ruské hudby. Za řízení hlavního hostujícího dirigenta zlínské filharmonie Leoše Svárovského zazní kompozice z tvůrčích dílen Pierra Wissmera, Clauda Debussyho a Maurice Ravela, druhou polovinu večera vyplní poslední symfonie Petra Iljiče Čajkovského. 

Wissmerovo Divertissement sur un Chorale je opusem pro komorní orchestr zkomponovaným začátkem roku 1938. Neoklasicistní skladba vychází ze starého ženevského chorálu, kolem kterého Wissmer vytváří různé variace a modifikace. Dílo vyniká harmonickou bohatostí, rafinovanými orchestrálními barvami i promyšlenou formou a je dokladem schopnosti autora kombinovat tradiční hudební prvky s moderními skladebnými technikami. 

Francouzský neoklasicismus následně vystřídá francouzský impresionismus, a to ve dvou skladbách pro sólovou harfu s doprovodem. Nejprve zazní Debussy Tance pro harfu a smyčcový orchestr – spirituální Posvátný tanec a poté hravější tanec Světský. Následovat bude Ravelova Introdukce a Allegro, virtuózní skladba plná zvukového bohatství a barevných efektů, která byla původně napsána na objednávku společnosti Érard za účelem propagace nových modelů harf. 

Symfonii č. 6, později opatřenou přívlastkem „Patetická“, považoval její autor Petr Iljič Čajkovskij za „nejlepší, ale hlavně nejupřímnější ze všech svých prací.“ Premiérové provedení řídil v říjnu roku 1893 sám skladatel, devět dní nato však zemřel. Prakticky okamžitě se Patetická zařadila k nejoblíbenějším a nejčastěji prováděným symfoniím světového orchestrálního repertoáru.

 

Kongresové centrum Zlín

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika

Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika