Čt, 22. 5. 2025, 19.00 hodin
A7 JARNÍ
Místo konání: Kongresové centrum Zlín | Pořadatel: Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s. | Vstupné: 390,- 330,- 280,-
Kateřina Javůrková lesní roh
Robert Kružík dirigent
Filharmonie Bohuslava Martinů
Karol Szymanowski
Koncertní předehra E dur, op. 12
Richard Strauss
Koncert č. 1 Es dur pro lesní roh a orchestr, op.11
Robert Schumann
Symfonie č. 1 B dur „Jarní", op.38
Poslední koncert této abonentní řady přivítá sólistku večera Kateřinu Javůrkovou a za řízení dirigenta Roberta Kružíka nabídne program sestavený z děl tří skladatelských „eŠ“ – Szymanowského, Strausse a Schumanna.
Úvod rozezní Koncertní předehra E dur pro velký orchestr Karola Szymanowského. Ta vznikala v letech 1904–05, její instrumentaci skladatel přepracoval o několik let později. Mladý Szymanowski tehdy ve svých třiadvaceti letech toužil po vytvoření moderní polské hudby s evropským dosahem a patrně inspirován svým vzorem Richardem Straussem, vložil do partitury své Předehry citát z básně Witeź Włast polského spisovatele a básníka Tadeusze Micińského. Skladba je komponována ve wagnerovsko-straussovském stylu, vyznačuje se obrovskou expresivitou, zvukovou intenzitou i emotivním nábojem, a to za použití široké palety orchestrálních barev.
Dva koncerty Richarda Strausse patří bezpochyby k základním kamenům kmenového repertoáru každého hráče na lesní roh, ostatně oba jsou proslulé krom jiného svými interpretačně náročnými sólovými party. První z této dvojice koncertů pro lesní roh zkomponoval Strauss v roce 1883, a to původně pro svého otce Franze, který byl vynikajícím virtuózem na tento nástroj. Mistrovská kompozice skýtá obrovskou lyrickou krásu i množství dramatických momentů, a od sólisty proto vyžaduje jak značnou technickou zdatnost, tak i mimořádný hudební cit.
První symfonie Roberta Schumanna vznikala v době skladatelova tvůrčího rozpuku a životního štěstí. Není proto příliš překvapivé, že skicování této symfonie zabralo Schumannovi pouhé čtyři dny a do měsíce byla celá partitura hotová. Inspirován básní Adolpha Böttgera, zaplnil Schumann notový papír vlastní hudební představou jara v jeho začátku i v plném rozkvětu. Vytvořil tak symfonii s radostnou a vitální atmosférou evokující probouzející se přírodu a přinášející optimismus nových začátků.