Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

Harmonia Moraviae 2014

 

25. září 2014 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín - Velký sál

IGOR ARDAŠEV
Zahajovací koncert HM

  • P. I. Čajkovskij: Koncert pro klavír č. 1 b moll, op. 23
  • M. P. Musorgskij: Obrázky z výstavy


Sólista: IGOR ARDAŠEV, klavír

Filharmonie Bohuslava Martinů
Dirigent: STANISLAV VAVŘÍNEK

 

Petr Iljič Čajkovskij svůj Klavírní koncert č. 1 b moll napsal na popud Nikolaje Rubinstejna, ředitele Moskevské konzervatoře, který jej pozval jako profesora na svou školu Posluchači byli prvním provedením okouzleni a tento koncert se stal až do dnešní doby jedním z nejvyhledávanějších. Po náhlé smrti architekta a malíře Hartmana uspořádal Modest Petrovič Musorgskij a několik dalších přátel výstavu jeho kreseb. Pod dojmem této výstavy napsal jedno ze svých nejslavnějších děl Obrázky z výstavy, často nazývané podle ruského originálu Kartinky. Cyklus klavírních skladeb Musorgskij sám neinstrumentoval, ale učinilo tak několik dalších skladatelů. Nejznámější a nejčastěji hraná je instrumentace Maurice Ravela z roku 1922.

Rodák z Brna Igor Ardašev reprezentuje už dlouho české pianistické umění na mezinárodním fóru. Jeho talent formoval nejprve otec, později byla jeho pedagožkou na konzervatoři i na Janáčkově akademii múzických umění Inessa Janíčková a na mistrovských kurzech pak Paul Badura-Skoda v Rakousku a Rudolf Serkin ve Spojených státech amerických. Virtuózně disponovaný a filozoficky orientovaný pianista pořádá samostatné recitály, hraje čtyřručně i na dva klavíry s manželkou Renatou a spolupracuje s komorními soubory a renomovanými domácími i zahraničními orchestry. 

Stanislav Vavřínek působí od roku 2008 jako šéfdirigent Filharmonie Bohuslava Martinů. Vystudoval na brněnské konzervatoři flétnu a dirigování. Ve studiu dirigování pak pokračoval na pražské Akademii múzických umění u profesorů Elišky, Vajnara a Štycha. Po dokončení AMU absolvoval mistrovské kurzy Roberta Benziho ve Švýcarsku. Jako host spolupracoval s více než třiceti symfonickými i komorními orchestry doma i v zahraničí. V letech 1999 - 2008 byl šéfdirigentem Jihočeské komorní filharmonie České Budějovice.

on-line rezervace 

 

2. října 2014 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín - Velký sál

LA TRAVIATA

  • G. VERDI: La traviata, koncertní provedení opery

 
Sólisté:

Violetta Valéry - soprán Minerva Moliner Ferrer

Flora Bervoix – mezzosoprán Nicole Piccolomini

Alfredo Germont - tenor Francesco Grollo

Giorgio Germont, jeho otec - baryton  George Andguladze 

Gaston – tenor Riccardo Gatto

Baron Douphol - baryton Igor Loškár

Markýz d´Obigny - baryton Jiří Klecker

Doktor Grenville - bas Jan Šťáva

Annina, služka - soprán Giulia De Blasis

SBOR JANÁČKOVY OPERY ND BRNO
sbormistr: JOSEF PANČÍK

Filharmonie Bohuslava Martinů
Dirigent: WALTER ATTANASI

 

La Traviata, bolestné drama nešťastné lásky, je v dnešní době jeden z nejhranějších světových operních titulů, který napsal Giuseppe Verdi. Tento strhující příběh podle románu Dáma s kaméliemi Alexandra Dumase ml., v němž vystupuje slavná pařížská kurtizána, však nebyl diváky na premiéře v Benátkách roku 1853 přijat s pochopením. Opera se své slávy dočkala až o něco později. Její koncertní provedení ve Zlíně s významnými zahraničními umělci bude řídit Walter Attanasi, hlavní hostující dirigent Filharmonie Bohuslava Martinů. Spolupracoval s proslulými operními institucemi, jako je Teatro alla Scala v Miláně, Teatro San Carlo v Neapoli, Opera v Římě, Arena di Verona, Teatro Comunale ve Florencii, Festival dei Due Mondi ve Spoletu, Musikverein a Konzerthaus ve Vídni, Staatsoper v Hamburku, Colon v Buenos Aires, Státní opera v Praze, Opera v Budapešti a Královská opera ve Stockholmu. Vystupoval rovněž v Japonsku.

Hlavní představitelku Violettu Valéry ztvárňuje mladá španělská sopranistka Minerva Moliner Ferrer, držitelka tří cen z mezinárodních pěveckých soutěží, která se také podílela na nahrávce Příhod lišky Bystroušky pro BBC s Kentem Naganem. S nevšedním uměním mladé americké mezzosopranistky Nicole Piccolomini se můžeme seznámit mimo jiné v představeních opery Richarda Wagnera Rýnské zlato v Opeře v Lipsku. Luciano Ganci se narodil v Římě a jeho nejčastěji zpívanými rolemi jsou postavy z oper Giacoma Pucciniho a Giuseppe Verdiho. Před nedávnem jej posluchači ve Zlíně slyšeli jako Rudolfa v Bohémě. Barytonista George Andguladze pochází z Gruzie, jeho talent jej přivedl do Itálie, kde vystupuje například v divadlech v Parmě nebo Bussetu. Na zlínském koncertním provedení se také podílí Sbor Janáčkovy opery Národního divadla v Brně se sbormistrem Josefem Pančíkem.

 

Povídání o hudbě s Jaromírem Javůrkem v 18.15 v Malém sále Kongresového centra.

 

 

5. října 2014 v 18.00 hodin, Kostel Panny Marie Pomocnice křesťanů, Zlín – Jižní Svahy

JANÁČKŮV KOMORNÍ ORCHESTR

  • G. Holst: Suita sv. Pavla
  • C. Ph. E. Bach: Koncert Es dur pro varhany, smyčce a basso continuo, Wq 35
  • A. Dvořák: Nocturno pro smyčce H dur, op. 40                       
  • L. Janáček: Suita pro smyčce

 
Sólista: Lukáš Hurtík,  varhany

Janáčkův komorní orchestr
Vedoucí orchestru: Jakub Černohorský

 

Janáčkův komorní orchestr vznikl v roce 1964 z předních hráčů Janáčkovy filharmonie Ostrava. Záhy se jeho uměleckého vedení ujal Zdeněk Dejmek, který svou strhující muzikalitou, stylovým cítěním a systematickou precizní prací přivedl orchestr k vynikající úrovni a vtiskl mu osobitou interpretační tvář. Název si soubor vybral podle nejvýznamnějšího českého skladatele první poloviny 20. století L. Janáčka, rodáka z nedalekých Hukvald. Repertoár souboru obsahuje skladby od baroka až po současnost, které odpovídají zvukovým možnostem dvanáctičlenného smyčcového orchestru, dnes však už není výjimkou jeho rozšíření o další nástroje. Špičková interpretace dovedla soubor opakovaně na festivalové koncerty doma i v zahraničí, kde účinkoval s významnými českými nebo zahraničními sólisty. Nahrávky tohoto souboru zaznamenaly vedle Českého rozhlasu nahrávací společnosti Supraphon, Panton, Riccordi, RCA-JVC, Crystal, Stylton a Slovart Records. V roce 2011 vydal Janáčkův komorní orchestr nové profilové CD u prestižního britského vydavatelství Chandos Records s názvem Czech Music For Strings se skladbami L. Janáčka, P. Haase a B. Martinů.
V průběhu roku 2005 předal Zdeněk Dejmek štafetu uměleckého vedoucího houslistovi Jakubovi Černohorskému, absolventu ostravské konzervatoře a Akademie múzických umění v Praze u Prof. Petra Messiereura, v současnosti rovněž koncertnímu mistru Janáčkovy filharmonie Ostrava. Lukáš Hurtík vystudoval hru na varhany a klavír na Konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži. Dále pokračoval na HF Janáčkovy akademie múzických umění v Brně u prof. Kamily Klugarové, na Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst ve Stuttgartu a na různých mistrovských kurzech u renomovaných umělců. Koncertuje v České republice, představil se také v Německu, Polsku a Slovensku.

 

 

 

7. října 2014 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín -  Velký sál

EUGEN INDJIĆ - KLAVÍRNÍ RECITÁL

  • R. Schumann: Fantazijni kusy, op. 12 (výběr)
  • L. van Beethoven: Sonáta pro klavir č. 23 f moll, op. 57 Appassionata
  • F. Chopin: Impromptu, op. 29 As dur, op. 36 Fis dur, op. 51 Ges dur, op. 66 cis moll (Fantaisie – Impromptu)
  • F. Liszt: Mefistův valčik č. 1

 

 Sólista: EUGEN INDJIĆ klavír

 
Eugen Indjić je francouzsko – americký klavírista ruského původu. Nejprve začal klavírní hru studovat pod vedením Alexandra Borovského. Později se setkal s Arturem Rubinsteinem, který se stal jeho rádcem i přítelem a který o něm prohlásil: „Je to světový klavírista vzácné muzikality a umělecké dokonalosti.“

Již v deseti letech hrál v televizním přenosu NBC, poprvé ve třinácti letech hrál s Washingtonským symfonickým orchestrem. V šestnácti o něm kodaňský kritik psal: „Chopina hraje jako Polák, Debussyho jako Francouz a Prokofjeva hraje mistrovsky jako Rus.“

Po ukončení vzdělání na Philips Academy v Andoveru jej Erich Leinsdorf pozval přednést Druhý Brahmsův koncert s Bostonskou filharmonií, bylo mu tehdy osmnáct let a byl nejmladším klavíristou, který do té doby hrál s tímto orchestrem. Nadmíru pochvalně o něm hovořili i slavný ruský klavírista Emil Gilels a dirigent, klavírista a skladatel Leonard Bernstein.

Je vítězem tří mezinárodních klavírních soutěží: Varšavské (1970), v Leedsu (1972) a Rubinsteinovy (1974). Vystoupil s předními orchestry Spojených států, Evropy i Asie, pod vedením takových dirigentů jako Leonard Bernstein, Sir Georg Solti, Erich Leinsdorf, Lovro von Matačić, Giuseppe Sinopoli, Valery Gergiev a další.

Pravidelně vystupuje v USA, Evropě a Asii (Carnegie Hall, Divadlo na Elysejských polích, La Scala, Concertgebouw, Moskevský sál P. I. Čajkovského, Musikverein a další).

Poprvé nahrával, když mu bylo dvanáct let Variace na Diabelliho téma od Ludwiga van Beethovena pro RCA Victor na klavír, který původně vlastnil Sergej Rachmaninov.

Jeho současná diskografie čítá skladby Debussyho a Stravinského, které nahrál pro Sony Records; Chopina, Schumanna a Debussyho pro Claves a Calliope.

 on-line rezervace

 

11.října 2014 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín – Velký sál

ROLANDO VILLAZÓN

 

Sólisté:
ROLANDO VILLAZÓN, tenor

PUMEZA MATSHIKIZA, soprán

Filharmonie Bohuslava Martinů
Dirigent: GUERASSIM VORONKOV

 

Rolando Villazón se narodil v Mexico City. Studoval zde na Národní hudební konzervatoři a poté se zdokonaloval v programech pro mladé umělce při operních domech v Pittsburghu a San Francisku. Jeho věhlas se rozšířil po vítězství v soutěži Operalia Plácida Dominga v roce 1999, proto se rychle prosadil namezinárodní scéně. Po sérii neuvěřitelně úspěšných debutů v evropských operních domech se stal jedním z nejvyhledávanějších pěvců své generace.

K jeho stěžejním rolím, kterými na sebe strhl pozornost, patří: Werther, Nemorino, rytíř Des Grieux, Hoffmann, Vévoda mantovský, Alfréd, Faust, Romeo, Alessandro, Lucio Silla, Don José, Lenskij, Don Carlo, Don Ottavio, Ferrando, Edgard a Gianni Schicchi. Jako uznávaný operní i koncertní umělec se představil s předními orchestry, dirigenty i pianisty na koncertních pódiích po celém světě. Zároveň se prosazuje také jako úspěšný režisér. V roce 2007 podepsal exkluzivní smlouvu s Deutsche Grammophon. Do dnešní doby se všechny tituly, které nahrál, staly bestsellery a získaly mnoho zlatých a platinových desek v Německu i Rakousku.

Sezonu 2013-2014 zahájil Rolando Villazón jako Mozartův Lucio Silla na Musikfestu Bremen a Mozart také v celé této sezoně dominoval. Při turné s Mozartovými koncertními áriemi navštívil Berlín, Londýn, Paříž, Dortmund, Prahu a Vídeň.

Lyrický soprán Pumezy Matshikizy je označován jako „jeden z neúžasnějších současných operních hlasů“ (Independent). Sopranistka patří k operním hvězdám, které přicházejí z Jižní Afriky. Studovala na Univerzitě v Kapském Městě u prof. Virginie Davids, po té odešla studovat Královskou hudební akademii v Londýně. V lednu 2010 získala první cenu v Mezinárodní pěvecké soutěži Veronica Dunne a stala se díky tomuto vítězství členem Klasické opery v Londýně. Poslední dvě sezony byla členkou Stuttgartské státní opery, objevila se v představeních Falstaffa, Bohémy (Nanetta a Mimi), Čarostřelce (Anička), Figarovy svatby (Zuzanka), Dona Giovanniho (Zerlinka), Kouzelné flétny (Pamina). V sezoně 2013 – 14 s Julem Drakem vystoupila ve Wigmore Hall. Exkluzivně natáčí pro Decca Classics, její CD vychází v tomto roce. V této sezoně ji očekává debut v Opeře v Curychu, kromě turné s tenoristou Rolandem Villazónem bude mít první vystoupení s BBC Symphony a Královským Liverpoolským filharmonickým orchestrem.

Ruský dirigent, klavírista, houslista a skladatel Guerassim Voronkov se věnuje jak opernímu, tak symfonickému repertoáru. Mezinárodní uznání si získal zejména jako specialista na ruskou a španělskou hudbu. Spolupracuje s řadou pěvců světového renomé (Montserrat Caballé, Plácido Domingo, Carlos Álvarez, Ofèlia Sala, Jelena Obrazcovová ad.) a pracoval po boku slavných dirigentů jako Bertrand de Billy, Valerij Gergiev, Riccardo Muti, Antoni Ros Marbà, Gennadij Rožděstvenskij, Peter Schneider a Sebastian Weigle. V roce 1991 se přestěhoval do Barcelony, kde založil Camerata Mediterranea Orchestra. Od roku1998 stojí v čele Symfonického orchestru barcelonské konzervatoře a od roku 2004 působí jako dirigent Orquesta Simfònica de l’Acadèmia del Gran Teatre del Liceu v Barceloně. Kromě řady koncertních programů se zde podílel na více než 50 představení oper Wagnera, Šostakoviče, Janáčka, Čajkovského, Musorgského, Verdiho, Berga, Pucciniho, Richarda Strausse, Bartóka a mnoha dalších autorů.

on-line rezervace 

 

16. října 2014 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín – Velký sál

POCTA LUBOŠI SLUKOVI

  • A. Dvořák: Symfonické variace, op. 78
  • L. Sluka: Kladské písně a balady
  • L. Van Beethoven: Symfonie č. 2 D dur, op. 36

 
Sólista: PAVOL REMENÁR, baryton

Filharmonie Bohuslava Martinů
Dirigent: STANISLAV VAVŘÍNEK

 
Antonín Dvořák napsal své Symfonické variace na vlastní téma mužského sboru Huslař a největší úspěch zaznamenal s touto skladbou ve Vídni za přítomnosti svého přítele Johannesa Brahmse.

Tuto velmi nápaditou a instrumentačně barevnou skladbu dobře doplňuje i vážněji laděná kompozice významného soudobého českého skladatele Luboše Sluky. Jeho šestidílné Kladské písně a balady vznikly v orchestrální podobě na požádání dirigenta Tomáše Netopila, odráží lidovou slovesnost z oblastí Krkonoš a Kladska. Vznikly původně pro klavír v roce 1984 na texty ze sbírky Josefa Štefana Kubína. Filharmonie Bohuslava Martinů je právě s dirigentem Tomášem Netopilem premiérovala v létě 2011 na kroměřížském festivalu Hudba v zahradách a zámku za účasti skladatele. Ve Zlíně je bude zpívat mladý barytonista, člen Slovenského národního divadla v Bratislavě, Pavol Remenár. K jeho stěžejním rolím na této scéně patří například: Don Giovanni, Belcore v Donizettiho Nápoji lásky, Figaro v Rossiniho Lazebníku sevillském, Evžen Oněgin ve stejnojmenné opeře P. I. Čajkovského, Sharpless v Pucciniho Madama Butterfly a další. Svým hlasem i výrazným projevem zlínské posluchače zaujal na loňském zahajovacím koncertě našeho mezinárodního hudebního festivalu Harmonia Moraviae společně s vynikající německou sopranistkou Mojcou Erdmann.

Druhá symfonie Ludwiga van Beethovena se nese v zásadě v duchu mozartovsko-haydnovské tradice, ale byla psána v době, kdy její tvůrce již kráčel vpřed k vlastní tvorbě plné heroických tónů.

 

Povídání o hudbě s Jaromírem Javůrkem v Malém sále v 18. 15 hodin

 

 

23. října 2014 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín – Velký sál

ORQUESTRINA BABORAK

  • N. Rota (F. Šterbák): Podvodník, filmová hudba
  • G. Fauré (F. Šterbák): Pavana
  • L. Kogan: Chasidské nápěvy pro hornu a smyčcové kvarteto - Shalom Aleichem, Bring She Goat, Waltz, Modlitba, Freilach
  • A. Piazzolla (T. Ille): Historie Tanga - Cafe 1930, Night club 1960
  • N. Rota: Castel del Monte, balada pro hornu a orchestr
  • A. Piazzolla (ar. T. Ille): Historie Tanga - Bordel 1900,  Concert tango
  • M. Ravel (ar.V. Rúrič/T. Ille)l: Bolero


BABORAK ENSEMBLE: DALIBOR KARVAY  MARTINA BAČOVÁ
housle

KAREL UNTERMÜLLER viola HANA BABORÁKOVÁ violoncello DAVID PAVELKA kontrabas

RADEK BABORÁK  JAN MUSIL  MIKULÁŠ KOSKA  DAVID MINÁR  lesní rohy

PETR VALÁŠEK  basklarinet  ONDŘEJ ROSKOVEC  fagot  PETR HOLUB  bicí

EPOQUE QUARTET: DAVID POKORNÝ  VLADIMÍR KLÁNSKÝ  housle

VLADIMÍR KROUPA  viola  VÍT PETRÁŠEK  violoncello

umělecký vedoucí:  RADEK BABORÁK

 

Orquestrina znamená ve španělštině malý taneční orchestr. Program s tímto názvem předkládá Radek Baborák, světoznámý a vynikající hráč na hornu a dirigent, který se již ve svých 24 letech stal sólohornistou Berlínské filharmonie. Právem patří mezi nejvýraznější osobnosti mezinárodní hudební scény. Pravidelně sólově koncertuje s celou řadou světových orchestrů. Spolupracuje se špičkovými sólisty a dirigenty. Je hostem prestižních festivalů a zakladatelem mnoha komorních souborů. Jedním z nich je i Baborak Ensemble, který vytvořil, jak sám říká, pro svou radost i potěšení ostatních. Aby si mohl s přáteli zahrát skladby nejen originální, ale rovněž objevovat nové zvukové možnosti a žánrové kombinace.

Pro svůj ansámbl rozšířený o Epoque Quartet a další hosty vybral skladby s tanečním nábojem - crossovery, autorské úpravy a hity. Jsou to například Historie tanga od Astora Piazzolly, Bolero Maurice Ravela, Pavana Gabriela Faurého, Chasidské nápěvy Lva Kogana a další.

Radek Baborák k tomuto jedinečnému projektu, kterým chce navodit příjemnou atmosféru, s úsměvem podotýká:

“Možná, že se vám zdá, že jste již dané skladby někdy slyšeli, ale neslyšeli jste je tak, jak je hrajeme my!“