Harmonia Moraviae 2016
6.10. - 26.10.2016 14. ročník Mezinárodního hudebního festivalu HARMONIA MORAVIAE 2016
„Mozart je sluníčko“
(260 let od narození jednoho z největších skladatelů)
„Mozart je sluníčko“, tak se kdysi o tomto velikánovi před svými studenty prý vyjádřil slavný český skladatel Antonín Dvořák. Ví se, že Dvořákova láska a obdiv k tomuto skladateli byly celoživotní, ctil u něj nejen jeho genialitu, ale také, že dokázal svými tóny vyjádřit a rozehrát všechny stránky lidské duše. Mozart byl na svou dobu nesmírně vzdělaný a zcestovalý. Vstřebával vše, co se mu nabízelo-zážitky, životní zkušenosti a poznatky, a následně každé hnutí mysli i nálady přetavil v tóny, převedl v hudební řeč. Ačkoliv doba šla kupředu v oblasti techniky, city tehdejšího i dnešního člověka zůstaly stejné, proto i dnes dokáže Mozartova tvorba zasáhnout naše srdce. Máme pocit, že nezevšedněl a všichni mu mohou rozumět.
Určitou spojitost s tímto skladatelem nacházíme i mimo rovinu hudební. V rámci svých početných cest se totiž kromě Prahy v mládí dostal do Brna a Olomouce. A díky excelentnímu režisérovi Miloši Formanovi vznikl o dvě století později film Amadeus, který dal obecenstvu nový pohled a vztah k tomuto skladateli. A opět se dostáváme na Moravu, protože některé scény tohoto filmu vznikly na zámku v nedaleké Kroměříži.
Rádi bychom tedy připomněli řadou krásných skladeb na našem festivalu výročí Wolfganga Amadea: bude hrána celá koncertně provedená opera Don Giovanni, árie z dalších jeho oper Kouzelná flétna a Figarova svatba, Malá noční hudba, Koncertantní symfonie pro housle a violu Es dur a Koncert pro dva klavíry Es dur. Festival otevřeme pozvánkou, která by měla zasáhnout všechny vaše smysly, zahrajeme populární Malou noční hudbu, můžete zhlédnout legendární film Amadeus, navštívit výstavu o životě skladatele, která se uskuteční za přispění Rakouského kulturního fóra v Praze…
V rámci našeho festivalu se dále představí jihokorejský soubor Ulsan Metropolitan Dance Company, který nám přinese jedinečnou možnost poprvé naživo zažít tamní tradiční taneční divadlo. Oživením festivalu bude určitě i vystoupení vynikající herečky a zpěvačky Barbory Hrzánové a její úspěšné a příjemně znějící kapely Condurango. Na dalších koncertech se setkáte s mimořádnými umělci, jako jsou sopranistka Simona Houda Šaturová, barytonista Pavol Remenár, klavíristé Ivo Kahánek a Jan Simon, houslisté Yoon – Hee Kim a Bohuslav Matoušek, dirigenti Vojtěch Spurný, Leoš Svárovský, Stanislav Vavřínek, Walter Attanasi a řada dalších.
Přejeme krásné hudební zážitky nejen s Mozartem,
Vaše Filharmonie Bohuslava Martinů
4. 10. v 17.30 hodin, Kongresové centrum, foyer a Velký sál
VEČER S AMADEEM aneb LADÍME NA FESTIVAL
Vernisáž výstavy Mozart ve Vídni
W. A. Mozart: Malá noční hudba KV 525 v podání hudebníků Filharmonie Bohuslava Martinů
film Amadeus z roku 1984, režie Miloš Forman
číše vína a malé překvapení
Neformální setkání, které je pozvánkou na festival Harmonia Moraviae 2016
6.10.2016 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zín, Velký sál
SLAVNOSTNÍ ZAHAJOVACÍ KONCERT
SIMONA ŠATUROVÁ A PAVOL REMENÁR
W. A. MOZART: Don Giovanni, Kouzelná flétna, Figarova svatba
G. DONIZETTI: Nápoj lásky, Don Pasquale
G. ROSSINI: Lazebník sevillský
Sólisté: SIMONA ŠATUROVÁ, soprán
PAVOL REMENÁR, baryton
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
dirigent: VOJTĚCH SPURNÝ
Simona Šaturová patří k nejžádanějším interpretkám právě mozartovského repertoáru, je stálým hostem Théâtre de la Monnaie v Bruselu, kde kromě rolí Ilie, Sandriny a Servilie úspěšně ztvárnila i Violettu a Gildu. Často spolupracuje s Aalto-Musiktheater v Essenu a Oper Frankfurt. Mohli jsme ji rovněž slyšet v Buenos Aires, Aténách, Paříži a mnoha dalších operních metropolích. Působí rovněž jako koncertní pěvkyně, vystupovala například v Carnegie Hall s Philadelphia Orchestra či na Salzburger Festspiele. K dirigentům, se kterými spolupracuje, patří Christoph Eschenbach, Manfred Honeck, Adam Fischer, Jiří Bělohlávek, Helmuth Rilling, Iván Fischer, Christopher Hogwood, Tomáš Netopil a Philippe Herreweghe.
Pěveckým partnerem na tomto koncertu jí bude velice talentovaný mladý barytonista Pavol Remenár, který je sólistou Opery Slovenského národního divadla v Bratislavě, kde debutoval v titulní roli Dona Giovanniho.
Tito vynikající pěvci, shodou okolností oba slovenského původu, nás přenesou do období 18. století působivými áriemi Donny Anny, Dona Giovanniho, Papagena a Papageny nebo Zuzanky či hraběte Almavivy. Pozdější období je zastoupeno operami italských autorů Gaetana Donizzetiho a Gioacchina Rossiniho, z nichž uslyšíme árie Adiny, Belcora, Rosiny či Figara. Zvuk dobového orchestru nám přiblíží šéfdirigent filharmonie Vojtěch Spurný.
7.10.2016 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín, Velký sál
ULSAN METROPOLITAN DANCE COMPANY
Tradiční korejské taneční divadlo
Soubor Ulsan Metropolitan Dance Company byl založen v roce 2000, aby šířil korejské taneční umění za doprovodu lidových nástrojů, vyznačuje se temperamentem i krásnými a bohatými kostýmy. Jeho ředitelem je Sang Deuk Kim.
Taneční drama Ggotshin (Střevíčky zdobené vyšívanými květy) je moderní adaptace korejské lidové pohádky Kongji Patzzi, která vypráví příběh o prosté a ponižované dívce Kongji, která vyhraje nad nepříznivým osudem. V poutavém příběhu můžeme sledovat protikladné lidské vlastnosti: neřest i ctnost, lásku i nenávist, krásu i ošklivost, šlechetnost i nízkost. Korejská verze naší Popelky je působivá svým dějem, zpracováním, krásnou choreografií a pro nás nevšedními melodiemi a rytmy. V roce 2013 bylo toto představení s velkým úspěchem předvedeno při 50. výročí korejsko – kanadských vztahů ve Vancouveru.
9.10.2016 koncert v kostele Panny Marie Pomocnice křesťanů, Jižní svahy
MALÁ NOČNÍ HUDBA
W. A. MOZART: Malá noční hudba, KV 525
W. A. MOZART: Koncertantní symfonie pro housle, violu a orchestr Es dur, KV 364
Sólisté: BOHUSLAV MATOUŠEK, housle
PAVEL BŘEZÍK, viola
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
Mozartova Koncertantní symfonie Es dur je oblíbenou repertoárovou skladbou houslistů a violistů, je plná svěžesti a přitažlivá svými melodiemi. Mozart ji napsal ve svých třiadvaceti letech v posledním období svého působení v rodném Salcburku. Uslyšíme ji v podání předního českého houslisty Bohuslava Matouška, vítěze soutěže Pražského jara za rok 1972. Tento interpret se zapsal v povědomí posluchačů především svou velkou láskou k českému skladateli Bohuslavu Martinů, je jedním z mála držitelů prestižní stříbrné medaile nadace Bohuslava Martinů. Vedle něj bude účinkovat Pavel Březík, sóloviolista a člen Filharmonie Bohuslava Martinů, který získal 1. cenu a cenu za nejlepší provedení díla B. Martinů na Mezinárodní violové soutěži O cenu Beethovenova Hradce a byl finalistou Mezinárodní violové soutěže J. Brahmse v Rakousku.
Malá noční hudba neboli Serenáda č. 13 pro smyčcový kvartet a kontrabas v G dur byla dokončena roku 1787 ve Vídni. Patří k těm nejpopulárnějším skladbám, které vůbec kdy byly napsány.
13.10.2016 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín, Velký sál
KOREJSKÝ KVĚT
YONGSU JU: Květ okamžiku, předehra
J. SIBELIUS: Koncert pro housle a orchestr d moll, op. 47
B. MARTINŮ: Symfonie č. 3
Sólistka: YOON – HEE KIM, housle
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
Dirigent: LEOŠ SVÁROVSKÝ
Sibeliova hudba není na našich pódiích tak často hrána jako v jiných zemích, výjimkou je jeho Houslový koncert d moll, který se objevuje na všech velkých i malých pódiích světa. Skladatel jej dokončil po mnohaleté práci a po prvním provedení v Helsinkách ho podstatně přepracoval a vylehčil sólový part. I tak je jedním z interpretačně nejnáročnějších koncertů. Mladá houslistka Yoon – Hee Kim začala veřejně vystupovat již jako čtyřletá a zároveň byla přijata do přípravné třídy vídeňské Universität für Musik und darstellende Kunst. Stala se tak nejmladší posluchačkou školy v celé její dosavadní historii.
Této skladbě předchází předehra mladého korejského skladatele Yongsu JU s názvem Květ okamžiku podle básně Ko Eun. Předehra obsahuje velké množství bicích nástrojů, které tvoří barevné plochy. Třetí symfonii z roku 1944 Bohuslav Martinů považoval za svou první skutečnou symfonii a byl na ni oprávněně pyšný. Je reakcí na tíseň, která na něj padala v rušném New Yorku. Měl k ní zvláštní vztah, který popisuje: „Je tragická ve svém ladění a mně se velmi stýskalo po domově, když jsem ji psal… Měl jsem na mysli jako model Beethovenovu Eroicu.“ Třetí symfonie nebyla objednána, tvořil ji od srdce jako dárek Bostonskému symfonickému orchestru, který ji poprvé uvedl.
Dirigovat bude Leoš Svárovský, šéfdirigent Aichi Central Symphony Orchestra Nagoya a hlavní hostující dirigent Filharmonie Bohuslava Martinů.
18.10.2016 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín, Velký sál
BARBORA HRZÁNOVÁ A CONDURANGO
nezaměnitelný souzvuk „balkánské pohřební kapely“
BARBORA HRZÁNOVÁ, zpěv, perkuse, trubka
VLADIMÍR KOSÍK, zpěv, kytara, harmonika, perkuse, IVO NOVÁK, kytara, zpěv
MÍLA ŠIKOLA, violoncello, MÁRIO BIHÁRI, akordeon, klarinet, klavír, zpěv
NICHOLAS ROY ARTHOFER, trubka, zpěv, TONDA HOLUB, baskytara, housle, ukulele
MATYÁŠ MEJZR, bicí, perkuse
Hudební skupina CONDURANGO je projektem Báry Hrzánové a vznikla v polovině osmdesátých let minulého století na pražské divadelní fakultě jako folkové sdružení mladých herců.
V této sestavě folkové kvarteto CONDURANGO působilo na české scéně bezmála třicet let. V současné době se soubor rozšířil o další hudebníky a výrazně omladil. Kromě původních členů folkového sdružení Báry Hrzánové (zpěv, percussion), Ivoše Nováka (kytary, zpěv), Vladimíra Kosíka (zpěv, kytara, harmonika, perkuse) a Míly Šikoly (violoncello) v CONDURANGU hrají a zpívají fenomenální akordeonista, zpěvák a skladatel Mário Bihári, vynikající hudebník, trumpetista a zpěvák Nicholas Roy Arthofer, dále bezchybná rytmická sekce „z francouzského lycea“ - Tonda Holub (housle, basa, ukulele) a Matyáš Mejzr (bicí).
Svojí tvorbou se dá CONDURANGO těžko zařadit, rozsah je široký od folku, šansonu, přes latinu, čardáše až po čirý „bigbeat“….
Přijďte si poslechnout nezaměnitelný souzvuk „balkánské pohřební kapely“ – houslí, akordeonu, trubky a čisté vokály Báry, Mária, Nicholase….
20.10.2016 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín, Velký sál
DON GIOVANNI
W. A. MOZART: DON GIOVANNI, koncertní provedení opery
Sólisté:
Don Giovanni - VASILIJ DOBROVOLSKIJ
Komtur - GEORGE ANDGULADZE
Donna Anna - EVGENIA VUKKERT
Don Ottavio - PETER SIZOV
Donna Elvira - IRINA POLIVANOVA
Leporello - VLADISLAV POPOV
Masetto - KUZMA RYBALKIN
Zerlina - LEONORA GENNUSA
cembalo - ANTONIO MARIA PERGOLIZZI
Spoluúčinkuje: AS ŽEROTÍN, sbormistr: PAVEL KOŇÁREK
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
Dirigent: WALTER ATTANASI
Italský dirigent Walter Attanasi, který s orchestrem Filharmonie Bohuslava Martinů uskutečnil již několik koncertních provedení oper, jmenujme jako příklad z poslední doby Carmen, Sedlák kavalír, Bohéma nebo La traviata, tentokrát přichází s operou Don Giovanni.
Po velkém úspěchu opery Figarova svatba v Praze dostal Wolfgang Amadeus Mozart od Pražanů v lednu 1787 objednávku na novou operu. Během následujících měsíců vytvořil Dona Giovanniho, kterého dokončoval po svém příjezdu do Prahy 4. října 1787. Ubytoval se u svých přátel – manželů Duškových ve vile Bertramce. Opera měla premiéru v Nosticově (dnes Stavovském) divadle dne 29. října 1787. Námětem je život svůdníka, známého v literatuře také jako Don Juan. Tato „opera oper“ prolíná prvky grotesky s tragédií, vyvolává filozofické úvahy stejně samozřejmě, jako skýtá humor a zábavu.
Roli Dona Giovanniho bude zpívat gruzínský barytonista George Andguladze, jenž s úspěchem působí na operních jevištích v Itálii. Spoluúčinkuje Akademický sbor Žerotín pod vedením sbormistra Pavla Koňárka.
26.10.2016 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín, Velký sál
KONCERT PRO DVA KLAVÍRY POVÍDÁNÍ O HUDBĚ v 18.15 hodin – Malý sál
W. A. MOZART: Koncert pro dva klavíry a orchestr č. 10 Es dur, KV 365
F. POULENC: Koncert pro dva klavíry a orchestr d moll
L. VAN BEETHOVEN: Symfonie č. 8 F dur, op. 93
Sólisté: IVO KAHÁNEK, klavír
JAN SIMON, klavír
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
Dirigent: STANISLAV VAVŘÍNEK
Neutěšená atmosféra a zatuchlé ovzduší na salcburském arcibiskupském dvoře zapříčinily, že se Wolfgang Amadeus Mozart rozhodl odejít do Vídně. Tehdy čelil také kritice svého otce a věděl, že se musí vymanit i z jeho vlivu. Nic z toho však není slyšet v jeho Koncertu pro dva klavíry, který stihl napsat před svým odchodem do hlavního města. Koncert zamýšlel pravděpodobně pro sebe a svou starší sestru. Úspěšná premiéra tohoto radostného díla se však uskutečnila až ve Vídni, a s jinou klavíristkou.
Mozartovu hudbu miloval i nejžádanější autor Pařížské šestky Francis Poulenc. V jeho klavírním dvojkoncertu najdeme i vlivy barokního concerta grossa a černošského blues. Na premiéře v Benátkách osobně hrál jeden z klavírních partů. Jedná se o hudbu čistou, příjemnou a plnou invence.
Ludwig van Beethoven svou Osmou symfonii nazval „malou symfonií F dur“, aby ji odlišil od Šesté ve stejné tónině. Je radostného, odlehčenějšího charakteru v naprostém kontrastu se skutečnými životními pocity svého autora.
Oba koncerty si vyslechneme v podání dvou vynikajících českých klavíristů Ivo Kahánka a Jana Simona pod taktovkou Stanislava Vavřínka.