Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

16. 4. 2011

Zlínští filharmonici znovu nabídli pozoruhodný výkon

Vladimír Čech           MF Dnes, 16.4.2011


Koncert 14.4.2011, Kongresové centrum Zlín 

C. M. Weber: Čarostřelec
A. Pavlorek: Koncert pro trombon a orchestr
B. Martinů: Symfonie č. 1 

Sólista: Jiří Kadlec, trombón
Dirigent: Jakub Hrůša

 

Recenze: Hudební publicista Vladimír Čech ve své recenzi hodnotí nejnovější vystoupení Filharmonie Bohuslava Martinů, na němž poprvé zazněl Koncert pro trombon Aleše Pavlorka.

Nejnovější koncert zlínských filharmoniků připravil laičtějšímu posluchači, který se cítí nejpohodověji ve světě hudební romantiky, zřejmě tvrdší sousto. Ale ten, kdo naslouchal bez předsudků, mohl být spokojen. Dramaturgie totiž po předehře k Weberově Čarostřelci nabídla první uvedení Koncertu pro trombon a orchestr Aleše Pavlorka a po přestávce Symfonii č. 1 Bohuslava Martinů. První klarinetista Filharmonie Bohuslava Martinů Pavlorek, který má letos čtyřicet, složil trombonový koncert pro svého orchestrálního kolegu Jiřího Kadlece, jenž také odehrál premiéru. Dílo ctí klasický tempový rozvrh, jednotlivé věty však na sebe navazují bezprostředně.
Partitura hovoří soudobým moderním jazykem, disonancím se zdaleka nevyhýbá, přesto posluchač nemusí nabýt dojmu, že ho skladatel úmyslně dráždí všemožnými naschvály. Sólový part koncertu je stylizován bravurně, přičemž se zjevně snaží přiblížit trombon z co nejvíce úhlů pohledu, respektive maximálně demonstrovat jeho zvukové možnosti. Doprovodná složka Pavlorkova koncertu je v instrumentaci snad až marnotratně hýřivá. Skladatel předepisuje mohutný orchestrální aparát, trombon v něm však nezaniká. V celkové ražbě působí dílo spíše razantně, nikoli však monotónně Například druhá věta je jakousi poklidnou impresí a v závěrečném Allegru cítíme ohlasy jazzu. Nechybějí však ani technicky náročné sólové kadence.
Premiéra Pavlorkova koncertu se setkala snad až s překvapivě nadšeným přijetím velmi slušně zaplněného Kongresového centra. Do fandovského závěrečného potlesku pronikaly i projevy hlasitého uznání. Na kladném přijetí díla má samozřejmě velký podíl sólista Jiří Kadlec, který se prezentoval jako virtuos par excellence. Trombon není právě frekventovaný koncertantní nástroj, Kadlec ale jeho právo na "sólový život" prokázal mimo jakoukoli diskusi. Co vše trombon dokáže, naznačil i v efektním přídavku. Za dirigentským pultem zlínských filharmoniků stanul jejich nedávný šéf Jakub Hrůša, jehož výkony zpravidla sklízejí superlativy. Že své svěřence dokázal stimulovat i tentokrát k pozoruhodnému výkonu, to bylo samozřejmě nejmarkantnější v symfonii Martinů. Orchestr zněl sytě a kompaktně, hráči muzicírovali s nepřeslechnutelným espritem. Přesvědčit se o tom budou moci i televizní diváci. Záznam koncertu odvysílá ČT2 18. června.