Čt, 10. 10. 2019, 19:00 hod.
B1 ČAJKOVSKÉHO B MOLL
Místo konání: Kongresové centrum Zlín | Pořadatel: Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s. | Vstupné: 290,- 250,- 210,-
P. I. ČAJKOVSKIJ Koncert pro klavír a orchestr č. 1 b moll, op. 23
A. DVOŘÁK Suita A dur „Americká", op. 98b
B. MARTINŮ Fresky Piera della Francesca, H.352
MAREK KOZÁK, klavír
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
PETR ALTRICHTER, dirigent
Úvod zahajovacího koncertu abonentní řady B nabídne opus, jehož melodie jsou dostatečně povědomé i těm, kteří „vážné“ hudbě příliš neholdují. První klavírní koncert Petra Iljiče Čajkovského patří bezpochyby k nejproslulejším kompozicím napříč žánry, a nesmí proto chybět v repertoáru žádného světově uznávaného klavírního interpreta. Skladba vznikla na popud významného ruského klavíristy Nikolaje Rubinsteina, jemuž však její výsledná podoba připadala příliš povrchní, nevyvážená a neživotná. Teprve ve chvíli, kdy dílo poprvé zaznělo v podání jiného pianisty Hanse von Bülowa, přehodnotil Rubinstein původní odmítavý postoj a uznal svůj prvotní omyl. Koncert proto záhy nastudoval a s obrovskými ohlasy jej interpretoval na mnoha místech naší planety.
V rámci svého pobytu v Americe zhotovil Antonín Dvořák množství vysoce hodnotných kompozic. K takovým dozajista náleží také Suita A dur označovaná přívlastkem „Americká“. Autor tuto pětivětou skladbu vytvořil v roce 1894, původně však jako ryze klavírní dílo. Roku následujícího pak Dvořák přistoupil k jejímu přepracování do podoby orchestrální suity. Podobu suity, ač „pouze“ třívěté, mají i meditativní Fresky Piera della Francesca. Právě umělecké výtvory tohoto renesančního malíře, které zdobí chrám San Francesco v italském Arezzu, mocně zapůsobily na Bohuslava Martinů. Ten prostřednictvím své hudby usiloval o zachycení jejich jedinečné atmosféry i zvláštní duchovní síly, která ze zmíněných maleb vyzařovala.
Program bude uveden za řízení dirigenta Petra Altrichtera, který se zlínskou filharmonií spolupracuje již od roku 1978.