Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

Čt, 10. 10. 2019, 19:00 hod.

B1 ČAJKOVSKÉHO B MOLL

Místo konání: Kongresové centrum Zlín  |  Pořadatel: Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.  |  Vstupné: 290,- 250,- 210,-

P. I. ČAJKOVSKIJ Koncert pro klavír a orchestr č. 1 b moll, op. 23
A. DVOŘÁK Suita A dur „Americká", op. 98b
B. MARTINŮ Fresky Piera della Francesca, H.352

MAREK KOZÁK, klavír
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
PETR ALTRICHTER, dirigent


Úvod zahajovacího koncertu abonentní řady B nabídne opus, jehož melodie jsou dostatečně povědomé i těm, kteří „vážné“ hudbě příliš neholdují. První klavírní koncert Petra Iljiče Čajkovského patří bezpochyby k nejproslulejším kompozicím napříč žánry, a nesmí proto chybět v repertoáru žádného světově uznávaného klavírního interpreta. Skladba vznikla na popud významného ruského klavíristy Nikolaje Rubinsteina, jemuž však její výsledná podoba připadala příliš povrchní, nevyvážená a neživotná. Teprve ve chvíli, kdy dílo poprvé zaznělo v podání jiného pianisty Hanse von Bülowa, přehodnotil Rubinstein původní odmítavý postoj a uznal svůj prvotní omyl. Koncert proto záhy nastudoval a s obrovskými ohlasy jej interpretoval na mnoha místech naší planety.

V rámci svého pobytu v Americe zhotovil Antonín Dvořák množství vysoce hodnotných kompozic. K takovým dozajista náleží také Suita A dur označovaná přívlastkem „Americká“. Autor tuto pětivětou skladbu vytvořil v roce 1894, původně však jako ryze klavírní dílo. Roku následujícího pak Dvořák přistoupil k jejímu přepracování do podoby orchestrální suity. Podobu suity, ač „pouze“ třívěté, mají i meditativní Fresky Piera della Francesca. Právě umělecké výtvory tohoto renesančního malíře, které zdobí chrám San Francesco v italském Arezzu, mocně zapůsobily na Bohuslava Martinů. Ten prostřednictvím své hudby usiloval o zachycení jejich jedinečné atmosféry i zvláštní duchovní síly, která ze zmíněných maleb vyzařovala.

Program bude uveden za řízení dirigenta Petra Altrichtera, který se zlínskou filharmonií spolupracuje již od roku 1978.

Kongresové centrum Zlín

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika

Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika