Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

5. 4. 2011

Svěcení jara ve Zlíně

Jiří Teml 


Neobyčejně náročný program připravila dramaturgie Filharmonie B.Martinů ve Zlíně pro
koncert konaný v reprezentativním prostředí Kongresového centra dne 24.března 2011. Tvo-
řila ho dvě mimořádně náročná díla z nichž každé samo o sobě by mohlo být vrcholem sym-
fonického koncertu.
Úvodem zazněl Koncert pro klavír a orchestr č.2 B-dur op.83 Johannesa Brahmse. Bez nad-
sázky tu jde v podstatě o symfonii s koncertantním klavírem. Ačkoliv dokonalá architektura
toho symfonického proudu nepreferuje na prvém místě sólistovu nástrojovou exhibici, pos-
kytuje tato partitura sólistovi sdostatek příležitostí k prezentaci bravurní klavíristické techni-
ky. A této příležitosti Eugen Indjić –sólista koncertu bohatě využil jak v přesvědčivém tlumo-
čení obsahu díla, tak i v jeho nástrojovém lesku, plném robustních oktávových i akordických
kaskád a rozkladů, které vyžadují mimořádné fyzické i technické nasazení. Citově bohaté
byly i sólistovy vstupy v kantabilně lyrických i meditativních plochách zejména ve volné
třetí větě, zatímco v závěrečném rondu zazářil Indjić ve virtuozním tlumočení Brahmsovy
hudby inspirované maďarským folklorem.Nelze opomenout ani řadu znamenitě provede-
ných pasáží lesního rohu či citově i zvukově bohaté sólové violoncello v Andante třetí vě-
ty. To vše bezpečně vyklenuté zasvěceným a dokonale promyšleným dirigentským výko-
nem šéfa orchestru .
Absolutní pozornost publika vzbudila již fagotová sóla v úvodní části Svěcení jara Igora
Stravinského. Toto zřídka hrané dílo je dodnes prubířským kamenem dirigentů i umělec-
kých těles. Znovu jsem si při poslechu této skladby uvědomil jak tento autor – pilíř hudby
20.století tu s velkým předstihem předběhl svoji dobu a již v úvodní části důmyslným zá-
pisem exponoval mimo jiné aleatorní princip, oficielně "vynalezený" mnohem později.
Skladba je doslova učebnicí kompozičního, zejména orchestračního řemesla. Filharmonie
B.Martinů se tu ukázala v nejlepším světle. Defilé rytmů a barev, okořeněné pregnantní-
mi vstupy sólových i skupinových žesťů, exponovaných hojně v části Polibek zemi i v zá-
věru druhé části vystřidala obřadná až mystická atmosféra Velké oběti aby celý orchestr
s vůdčí úlohou bicích nástrojů uzavřel dílo v komplikovaném, stále se měnícím metru a tak-
řka brutálně syrovém výrazu Velkého posvátného tance. Až hýřivou barevností přispěly
k celkovému dojmu precizní nástrojovou artikulací sekce smyčcových i dřevěných decho-
vých nástrojů. Stanislav Vavřínek dešifroval tuto komplikovanou partituru s vrcholnou
přesností s důrazem na dynamiku a dokonalé zvukové vyvážení všech nástrojových sku-
pin. Dílo, které prudce a kontrastně mění svůj zvukový obraz plynulo díky dirigentovi v
neustálém napětí tak potřebného pro udržení pozornosti publika.
Jak náročné Brahmsovo koncertantní dílo tak i autenticky tlumočené Obrazy z pohan-
ské Rusi byly zlínským publikem přijaty nadšeně a s plným pochopením mimořádného
uměleckého zážitku a Filharmonie B.Martinů se svým výkonem představila jako těleso,
připravené plnit nejvyšší umělecké úkoly.V šéfovi orchestru Stanislavu Vavřínkovi zí-
skal Zlín další výraznou uměleckou osobnost, která je zárukou dalšího kvalitativního růstu
tohoto uměleckého tělesa.